بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد بازداشت موعود شمخانی تایید شد انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی کاخ سفید وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند
سرخط خبرها

نگاهی به اهمیت سفر وزیر خارجه به مسقط | پیوند شبکه همسایگان؛ رویکرد راهبردی دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۹۵۳۷۳
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
نگاهی به اهمیت سفر وزیر خارجه به مسقط | پیوند شبکه همسایگان؛ رویکرد راهبردی دولت سیزدهم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، صبح روز گذشته برای دیدار و گفتگو با مقامات عمانی در سفری یک روزه تهران را به مقصد مسقط ترک کرد. محور اصلی گفتگو‌ها در این سفر، بررسی راه‌های گسترش مناسبات فی مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رایزنی درباره مسائل مهم منطقه عنوان شده بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیرعبداللهیان در بدو ورود به عمان گفت: روابط تهران-مسقط روابطی دیرینه و پایدار است و ما علاقه‌مند هستیم که همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری و اقتصادی را ارتقا دهیم. در گذشته توافقی چهارجانبه بین ایران، عمان،  ترکمنستان و ازبکستان برای احیای خط ترانزیت ایجاد شده بود و امیدواریم در این سفر بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

وی افزود: نگاه دولت سیزدهم به عرصه سیاست خارجی، نگاه همسایگی و گسترش تعاملات با آن هاست و امیدواریم اتفاق خوبی که در چند ماه اخیر در حوزه مناسبات ما با همسایگان شمالی رخ داده است، در ارتباط با همسایگانمان در حوزه خلیج فارس نیز صورت بگیرد و پیوند شبکه همسایگان را بیشتر تقویت کنیم و همکاری‌ها بین کشور‌های همسایه را بیش از پیش گسترش دهیم. وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه سفر خود در مسقط، دیدار‌های متعددی با مقامات عمانی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به دیدار با فهد بن محمود، معاون سلطان هیثم، بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، اشاره کرد.

سفر به عمان ارتباطی به مذاکرات وین ندارد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال که «سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان، هم زمان با مذاکرات وین، یادآور مذاکراتی است که ایران با آمریکایی‌ها در مسقط در چند سال پیش داشت، آیا این سفر نیز ممکن است ربطی به مذاکرات داشته باشد؟»،  گفت: شبیه سازی‌های تاریخی بعضا ما را به مقصد درستی هدایت نمی‌کند. سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان سفری دوجانبه است و اگر نهایی شود، ایشان در ادامه این سفر، سفر دیگری نیز به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام خواهند داد. در این سفر قرار است درباره فهرست بلندبالایی از موضوعات دوجانبه بین دو کشور رایزنی و گفتگو شود.

اهداف احتمالی امیرعبداللهیان از سفر به مسقط

جواد میر گلوی بیات، کارشناس مسائل عمان، در گفتگو با «ایسنا» درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان در راستای سیاست دولت سیزدهم یعنی افزایش و گسترش تعامل با همسایگان صورت می‌گیرد. این اولین سفر آقای امیر عبداللهیان در مقام وزیر خارجه به کشور‌های حوزه خلیج فارس است و پیش بینی می‌شود دستور کار اصلی این سفر با توجه به نوع نگاه دولت سیزدهم به همسایگان، مسائل اقتصادی و بازرگانی باشد.

وی افزود: هیثم بن طارق، سلطان جدید عمان، اولین سفر خارجی خود را به عربستان انجام داد و چندی پیش نیز محمد بن سلمان در سفر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عمان سفر کرد و با توجه به توافقات صورت گرفته به نظر می‌رسد که عربستان قرار است سرمایه گذاری وسیعی در این کشور انجام دهد و عمان هم به دلیل مشکلات مالی از این سرمایه گذاری استقبال کرده است. با توجه به این موضوع، این سؤال مطرح می‌شود که آیا عمان با توجه به سرمایه گذاری‌های عربستان در این کشور همچنان می‌خواهد به عنوان مرکز حل اختلاف کشور‌های این حوزه با دیگر کشور‌ها عمل کند یا از این چارچوب خارج شود.

با توجه به تعاملات صورت گرفته با عربستان این احتمال مطرح می‌شود که عمان از پیشینه گذشته خود تا حدودی فاصله بگیرد، گرچه این موضوع بعید است، ولی مسئله‌ای است که برای ایران اهمیت دارد و احتمالا آقای امیرعبداللهیان در سفر به عمان، به این موضوع توجه می‌کند. این تحلیلگر با بیان اینکه گروه‌های مختلف یمنی به عمان رفت و آمد دارند و در واقع به نوعی عمان پایتخت دوم انصارا... محسوب می‌شود، گفت: شاید یکی از دستورکار‌های سیاسی وزیر خارجه در سفر به عمان، گفتگو با مقامات این کشور در ارتباط با آخرین تحولات یمن باشد.

میر گلوی بیات در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ایران در راستای شخصیت بخشی به همسایگان خود تلاش کرده است پرونده‌های مختلف را به همسایگان خود واگذار کند؛ مانند اینکه عراق به عنوان مرکزی برای حل پرونده اختلافات بین ایران و عربستان انتخاب شده است و این احتمال وجود دارد که در همین چارچوب، پرونده مهمی به عمان واگذار شود که شاید بتوان در این زمینه به پرونده یمن اشاره کرد.

گفتگو درباره همکاری‌های بانکی و تبادلات ارزی و گمرکی نیز از دیگر پرونده‌های مورد گفتگو بین مقامات ایران و عمان است. وی گفت: یکی از پرونده‌های مهم بین دو کشور، مسئله صادرات گاز ایران به عمان است تا عمان بتواند این گاز را به کشور‌های دیگر صادر کند؛ چنان که چندی پیش، وزیر نفت عنوان اعلام کرده بود که این کشور حاضر است گاز ایران را به شرق یمن ارسال کند. صادرات گاز ایران به عمان، پرونده‌ای پانزده ساله است، ولی به دلیل برخی کارشکنی‌ها از جمله کارشکنی‌های امارات، این موضوع تا کنون محقق نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->